Výsledky 2011
[cudazi_clear]
Komentář k výsledkům od Rady ceny Vinyla
Pavel Klusák k ocenění skupiny B4 a jejího dvojalba Didaktik Nation Legendary Rock
Deska roku
Při sugestivním a neklidném snění o minulosti, jaké provádí skupina B4 z Nového Boru a z Prahy, můžeme myslet na hudbu a společenskou atmosféru sedmdesátých let, na minulost československých rodin, institucí, technologií, popkultury a médií.
Dvojalbum Didaktik Nation Legendary Rock je silné jak po zvukové a muzikantské stránce, tak jako myšlenkový koncept.
„Béčtyřka“ míří při svém výzkumu k podobným věcem jako její zahraniční kolegové z nové psychedelie, postrockového volného jamování a hypnagogického rozvzpomínání na mediální bubáky našeho dětství.
Zároveň se Tomáš Procházka a spol. zmocňují v B4, ale i ve spřízněném divadle HANDA GOTE, této inspirace po svém a skvěle do něj otiskují specificky českou a východoevropskou minulost. Skupině gratuluji a zároveň bych ji rád požádal, aby se pokud možno přejmenovala, protože s tímhle šíleným názvem zůstane už napořád proklatě dobře utajená.
Jiří Špičák k ocenění kapely Fiordmoss
Objev roku
Kapela Fiordmoss vzešla, jako řada jiných skupin, z podhoubí brněnské Fakulty výtvarných umění. Jak název napovídá, ve své křehké hudbě se inspirují severskou estetikou a ohlížejí se směrem ke scéně elektroakustického folku. Důvod, proč jsou právě oni objevem roku 2011, je jednoduchý – je to především obdivuhodný kvalitativní posun, kterého dosáhli za poměrně krátký časový úsek. Z nejisté skupiny, která se ještě před nedávnem utápěla v nepříliš výrazném písničkářství, se během pár měsíců stala kapela, která dokáže sebejistě ukočírovat naplněnou MeetFactory a v rychlém sledu za sebou vydat dvě EP, která nijak nezaostávají za zahraniční produkcí. Fiordmoss se v roce 2011 povedlo umně navázat na zahraniční trendy, míra jejich inspirace má ale daleko k pouhému plagiátorství. Na první poslech nenápadné uskupení se během loňského roku stalo plnohodnotnou kapelou, nikoliv jenom nápodobou nebo revivalem, jak je v tomto žánru zvykem.
Karel Veselý k ocenění festivalu Creepy Teepee
Počin roku
Kutnohorské Creepy Teepee je jediný festival konaný v České republice, jehož dramaturgie se může srovnávat s podobnými akcemi na nezávislé scény kdekoliv ve světě. Pro mě je potvrzením vizionářských kvalit promoterského týmu A.M. 180, který dlouhodobě seznamuje domácí posluchače s žhavými trendy současné alternativy.